The Characteristics of Bully Teenagers

Livana PH, Midhu Kurian, Imroati Istibsyaroh Ar Ruhimat

Abstract


T

Teenagers have new value in accepting or not accepting members of various peer groups. One problem that is often faced by teenagers is related to peer rejection, namely the emergence of bullying behavior. The study aimed to determine the characteristics of teenagers who carry out bullying. This research was a quantitative research through descriptive analytic design. The sample of this research was 70 teenagers who have done bullying. The sampling was performed using random sampling method. The data were collected using a questionnaire. Research data were then analyzed univariately using central tendency and frequency distribution. The results showed that the average bully was 16 years old, with the youngest age was 15 years and the oldest was 17 years old, male, and class XI.

 

Keywords: teenage characteristics, bullying


Full Text:

PDF

References


Alfiasari, (2010). Hubungan antara karakteristik keluarga, peer group, karakter (hormat santun dan empati), dan perilaku bullying pada remaja di Kota Bogor. Skripsi

Astuti, P.K. (2008). Meredam bullying 3 cara efektif meredam K.P.A. (Kekerasan Pada Anak).

Fajar, (2010). Hubungan antara kelompok teman sebaya dengan perilaku bullyingyang dilakukan siswa di sekolah di SMA 1 Rembang. Skripsi

Fajrin, A.N. (2010). Hubungan antara tingkat pengetahuan dengan erilaku bullying pada remaja di SMK PGRI Semarang. Skripsi

Febrianti, D. (2013). Pengaruh latihan perilaku asertif pada anak usia sekolah, orang tua, guru dalam mengatasi bullying di Kelurahan Depok Jaya. Tesis

Indriyati, I., Livana, P. H., & Susanti, Y. (2016). HUBUNGAN PERILAKU TERHADAP HARGA DIRI REMAJA PUTUS SEKOLAH DALAM PEMBENTUKAN IDENTITAS DIRI. Jurnal Keperawatan, 8(2), 54-60. http://journal.stikeskendal.ac.id/index.php/Keperawatan/article/view/37

Livana, P. H., Indrayati, N., & Pratiwi, O. D. (2019). Peningkatan Pengetahuan Remaja melalui Pendidikan Kesehatan tentang Dampak Penggunaan Gadget. Jurnal Gawat Darurat, 1(2), 77-84. http://journal.stikeskendal.ac.id/index.php/JGD/article/view/668

Livana, P. H., Mubin, M. F., & Mahmudah, A. R. (2019). RESPONS EMOSI DAN SOSIAL REMAJA BERJERAWAT. Jurnal Keperawatan Jiwa, 4(2), 132-136. https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/JKJ/article/view/2178

Mar’at, (2009). Psikologi Perkembangan. Bandung: PT.Remaja Rosda Karya.

Mukaromah, F., Livana, P. H., & Susanti, Y. (2015). HUBUNGAN KARAKTERISTIK REMAJA, KELUARGA DAN POLA ASUH ORANGTUA DENGAN PERILAKU SEKSUAL REMAJA. Jurnal Ilmiah Permas: Jurnal Ilmiah STIKES Kendal, 5(2), 61-66. http://journal.stikeskendal.ac.id/index.php/PSKM/article/view/120

Sarwono, (2006). Psikologi Remaja. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sejiwa, (2008). Bullying: Mengatasi Kekerasan di Sekolah dan Lingkungan Sekitar Anak. Jakarta: Grasindo.

Suryadi, (2013) Hubungan antara tingkat pengetahuan dengan tindakan bullying di SMA N 1 Pekalongan. Skripsi

Utami, T. W., Fadilah, A., & Livana, P. H. (2019). Hubungan bullying dengan ketidakberdayaan pada remaja. Jurnal Keperawatan Jiwa, 7(2), 159-164.https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/JKJ/article/view/4897

Wardanii, I. Y., Livana, P. H., & Sopha, R. F. (2017). KUALITAS HIDUP REMAJA PUTUS SEKOLAH. Jurnal Keperawatan, 9(2), 38-43. http://journal.stikeskendal.ac.id/index.php/Keperawatan/article/view/50

Wati, E. (2012). Pengaruh pendidikan kesehatan terhadap peningkatan pengetahuan tentang diare pada anak jalanan di Semarang. Skripsi

Widiastuti, (2010). Kesehatan Reproduksi. Yogyakarta:Fitramaya.




DOI: https://doi.org/10.33666/jners.v5i2.335

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


e-ISSN 2721-9860

p-ISSN 2356-3060


STIKES Widya Husada Semarang

Jl. Subali Raya No. 12, Krapyak SEMARANG, Jawa Tengah
» Tel / fax : (024) 761 2988 / (024) 761 2988 ; 761 2944

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.